ALTIJD BEREIKBAAR ZIJN LEVERT STRESS OP

Altijd bereikbaar: Dankzij flexibeler werken en de komst van tablets en smartphones zijn werknemers steeds vaker buiten de reguliere werktijden bereikbaar voor de baas en collega’s. Slechts een op de vijf van hen wil dat ook echt. Altijd bereikbaar zijn levert dan ook stress op, stelt vakbond FNV. Om meer inzicht te krijgen in deze ‘technostress’, houdt de vakbond tot het eind van het jaar een peiling.

Altijd Bereikbaar

Uit een eerder poll onder 246 werknemers, die de bond vorige week publiceerde, bleek dat veel werknemers niet bestand zijn om altijd maar bereikbaar te zijn. 20 procent gaf aan via de mail op de hoogte te willen blijven van werk in eigen tijd. 14 procent reageert met tegenzin op de werkmail in vrije tijd. Ongeveer 17 procent wordt zelfs onrustig van de mobiele telefoon en de piepjes. Een kwart leest geen mail buiten werktijd.

Werk vs. privé

“Onacceptabel om met de huidige werkdruk iemand privé lastig te vallen met telefoontjes en mails$rdquo;, vindt een van de deelnemers aan de poll de groeiende bereikbaarheid .
Iemand anders is juist weer van mening dat wanneer je een mobieltje, laptop of iPad van je werkgever krijgt, je van tevoren weet dat de kans erin zit dat je in je vrije tijd wordt gebeld of gemaild. “In de meeste gevallen is een oproep of een mailtje snel beantwoord en kunnen collega’s ook verder met het werk zonder al te veel oponthoud. Geen probleem dus als er buiten werktijd wordt gebeld of gemaild.$rdquo;

Trillende en piepende broekzak

Hoe dan ook, veel werknemers hebben nu een apparaat dat in hun broekzak trilt en piept voor werk. “Je kunt je afvragen wat het met een mens doet, en of iedereen wel geschikt is voor deze belasting van 24-uurs beschikbaarheid, zegt Wim van Veelen, FNV-beleidsadviseur Kwaliteit van Arbeid in dagblad Spits.

Doe mee met de peiling op de website van FNV