APOTHEKEN TELEFONISCH SLECHT BEREIKBAAR

De combinatie van bezuinigingen en de vakantieperiode zorgt ervoor dat de apotheken in Almere telefonisch moeilijk bereikbaar zijn.

Almeerder Peter Milovic had enkele maanden geleden schoon genoeg van de lange telefonische wachttijden bij apotheek Het Duyfken en besloot de overstap te maken naar apotheek de Binder in Almere Buiten. Deze apotheek valt onder de paraplu van Zorggroep Almere. Milovic ging er vanuit dat de bereikbaarheid bij een dergelijk grote organisatie beter was geregeld. Hij kwam van een koude kermis thuis. Tot zijn grote verbazing kampte ook de Binder met lange wachttijden aan de telefoon. ,,Kennelijk is het vandaag de dag gebruikelijk bij meerdere apothekers in het Almeerse, dat zij hun patiënten afwerken op een manier zoals Nuon dat doet, of een verzekeraar: middels een telefonisch antwoordapparaat. Daar is op zich niks mis mee, tot op het moment dat je meer dan twintig minuten in de wacht moet staan. Je zal maar dringend je apotheek moeten bereiken”, aldus Milovic, die meerdere keren met dit probleem werd geconfronteerd.

De Almeerder stuurde een boze mail naar zijn apotheek, die het probleem direct erkende.

Ook bij Zorggroep Almere, waar 21 apotheken onder vallen, is men op de hoogte van de lange wachttijden. Volgens woordvoerster Corien de Boer speelt dit probleem niet alleen bij de Binder. Ook andere Almeerse apotheken kampen met verminderde bereikbaarheid. ,,Het is zelfs een landelijk probleem”, stelt De Boer. Ze wijt de oorzaak aan alle bezuinigingen waarvan de gevolgen nu zichtbaar worden. ,,De apotheken zijn van alle vet ontdaan. Ze hebben flink op hun personele bezetting moeten inleveren. Normaal is de bezetting al lager in de vakantieperiode, maar nu veel apothekers hebben moeten snijden in de bezetting kan dat tot langere wachttijden leiden”, aldus De Boer. Volgens De Boer is het terugbrengen van de personele bezetting voor apothekers de enige manier om het hoofd boven water te kunnen houden.

Bron: Almere Vandaag