De auto gaat steeds meer diensten aanbieden die je ook in een smartphone vindt. Dat vertelde Bas van der Zijden, manager BMW ConnectedDrive, gisteren op Mobile Convention.
Er komen steeds meer auto’s waarin een simkaart zit, zodat zij continu gegevens kunnen ontvangen of versturen. “Denk aan geavanceerde gemaksdiensten wb uitgebreide navigatie, maar ook allerlei vormen van entertainment”, aldus Van der Zijden. Hij noemde diensten als Teleservice Call (auto geeft zelf servicebehoefte door aan dealer) , Teleservice Battery Guard (houdt accuspanning in de gaten) en een persoonlijke assistente (van vlees en bloed) die desgewenst ook informatie kan opzoeken.
Vanaf 2015 verplicht binnen Europa, maar nu al beschikbaar bij BMW: het noodoproep systeem eCall voor waarschuwing van hulpdiensten bij een ongeval. De oproep wordt aangenomen door een eigen servicecentrale die een dataverbinding met de auto kan aanleggen. Op deze manier kan de exacte locatie van de auto worden bepaald en bovendien geconstateerd worden hoeveel inzittenden zijn betrokken, of en zo ja welke airbags zijn afgegaan en waar de auto is geraakt.
BMW was het eerste merk dat in Nederland een dergelijk compleet pakket aan toepassingen biedt. Inmiddels zijn Audi en Volvo BMW gevolgd.
Toch is dit nog maar het begin, beloofde Van der Zijden. Auto’s worden in elk geval steeds slimmer. Zo werd deze week bekend dat Google met zijn zelfrijdende auto de weg op mag in de Amerikaanse staat Nevada. Het internetbedrijf testte de auto, een Toyota Prius met opvallend rood kenteken, al eerder in Californië. “Ik sluit niet uit dat Samsung en Apple nog eens auto’s gaan maken”, zegt Van der Zijden lachend. “Maar ik zie ons geen mobiele telefoons produceren.”