Iedereen in Nederland is mobiel. Dat bedoel ik letterlijk en figuurlijk. Met fiets, auto, trein en bus ben je zo van A naar B. En met de mobiele telefoon kun je de hele wereld bellen, lees je je e-mail en zit je op internet. Mobiele communicatie heeft ervoor gezorgd dat we altijd en overal bereikbaar zijn. Tegelijkertijd lijkt het alsof mensen juist steeds minder goed bereikbaar zijn.
Het minder goed bereikbaar zijn komt deels doordat we op veel verschillende manieren te bereiken zijn. Wie in een middelgrote organisatie werkt, heeft meestal een eigen vast nummer, een eigen mobiel nummer, een voicemail bij het vaste nummer en een voicemail bij het mobiele nummer. Dat blijkt steeds minder praktisch te zijn, zeker nu het nieuwe werken mogelijkheden biedt om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
Één telefoonnummer
Toch houden veel organisaties vast aan een vaste telefoon op de werkplek. Dat blijkt uit de Het Nieuwe Werken-monitor, waarbij organisaties werd gevraagd naar hun inzet van ict. Daaruit bleek onder meer dat op dit moment slechts 28 procent van de van de respondenten hun vaste en mobiele telefonie zó geïntegreerd heeft dat een medewerker op één telefoonnummer bereikbaar is. De rest houdt nog vast aan vaste telefoons op de werkplek en aparte mobiele nummers. Daarbij moeten we wel aantekenen dat 62 procent van de respondenten aangeeft een softwarematige telefoon een goed alternatief te vinden voor een traditionele telefoon op de werkplek. Van deze ondervraagden maakt 31 procent gebruik van een laptop en heeft 45 procent een vaste computer op de werkplek. 80 procent van de respondenten geeft aan dat zij het een toegevoerde waarde zouden vinden als zij een nummer zouden hebben voor hun vaste en mobiele telefoon aansluiting.
Er is dus een duidelijke behoefte bij de eindgebruikers om zowel vaste als mobiele telefonie te integreren tot één telefoonnummer. Dat is met de technologie van nu ook probleemloos mogelijk en biedt organisaties en eindgebruikers de mogelijkheid om beter bereikbaar te zijn. Door dat slim te doen, is nog meer integratie mogelijk, bijvoorbeeld ook met je crm-systeem of urenregistratie-omgeving. Dan hoeven medewerkers gegevens niet meer per se via hun pc of laptop te checken, maar is dat ook met de smartphone mogelijk. Voorwaarde is wel dat data daadwerkelijk uitwisselbaar is.
Één voicemail
Mijn eerste ervaringen met een Windows Phone zijn in dit verband veelbelovend. Dit platform biedt zeker organisaties die gestandaardiseerd zijn op het Microsoft-platform prima mogelijkheden om Office- of crm-toepassingen naadloos uit te breiden naar de mobiele telefoon, zonder enig functionaliteitverlies. Dat betekent bijvoorbeeld dat een medewerker die onderweg is precies dezelfde toegang heeft tot Excel-bestanden of verkoopcijfers uit het crm-pakket als op kantoor. Dat biedt uitstekende mogelijkheden voor productiviteitsverbetering.
Door Luc Joziasse op Computable