Tweederde van de bedrijven (66 procent) erkent dat flexwerken een grotere positieve financiële invloed op de bedrijfsvoering heeft dan het snijden in operationele kosten. Europese bedrijven met een flexwerkprogramma melden dat deze werknemers gemiddeld 40 procent productiever zijn dan de niet-flexwerkers.
Dit blijkt uit onderzoek van Polycom, Inc. onder 400 leidinggevenden van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Rusland.
Winstgevend
Wereldwijd werkt 80 procent van de bedrijven met flexwerkers. Een bedrijfsstrategie voor flexwerken stelt werknemers in staat (on)regelmatig thuis of buiten het kantoor te werken. Europese bedrijven met een flexwerkprogramma melden dat deze werknemers gemiddeld 40 procent productiever zijn dan de niet-flexwerkers. Respondenten geven aan dat gemiddeld meer dan de helft van de bedrijfsomzet voortkomt uit de productiviteit van werknemers. Dit betekent dat de toegenomen productiviteit van flexwerkers een aanzienlijke invloed heeft op de totale bedrijfsomzet. De resultaten van het onderzoek bewijzen het belang van flexibel werken voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe manieren om succesvol en winstgevend te zijn in de huidige financieel uitdagende markt
Flexwerken & Kostenefficiënt
In Nederland zien bedrijven flexwerken als zeer kostenefficiënt. Onderzoek uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek toont aan dat het percentage flexwerkers in Nederland rond de 25 procent ligt. Dit percentage is de afgelopen vier jaar stabiel gebleven. Het gemiddelde aantal uren dat werknemers per week thuis werken, is ongeveer 6,2 uur. Hetzelfde onderzoek laat zien dat het toestaan van één dag flexwerken per week de werkgever 2.300 euro per jaar per flexwerker kan opleveren.
Videoconferencing
De tweede uitkomst van het Polycom-onderzoek is, dat videoconferencing een belangrijke rol kan spelen bij het ondersteunen van de flexwerkstrategie van een organisatie. Bijna 60 procent van de ondervraagde bedrijven beschikt over een interactieve videosamenwerkingsoplossing. Daarnaast geeft 72 procent van de respondenten aan dat videosamenwerking het bedrijf productiever en efficiënter maakt.
Werk-privé
In het verleden werd flexwerken voornamelijk beschouwd als voordelig voor werknemers. Het leverde een betere balans op tussen werk en privé, en verminderde de reistijd en -kosten. Dit onderzoek laat echter zien dat ook werkgevers behoorlijk profiteren van een flexwerkstrategie. Ze kunnen de productiviteit van werknemers met wel 39 procent verhogen. In Nederland werken verschillende politieke partijen aan wetgeving om werkgevers te dwingen om flexwerken toe te staan vanuit huis of met flexibele werktijden. De Tweede Kamer en de Eerste Kamer moeten deze wet nog goedkeuren.
Bron: Brisk Magazine