HANDSFREE EVEN GEVAARLIJK ALS GEWOON BELLEN

Het zijn geen schokkende nieuwe conclusies; het onderzoek van SWOV bundelt vooral gegevens die al bekend waren over het probleem van afleiding onder automobilisten in relatie tot de verkeersveiligheid.

Behalve (handsfree) bellen zijn er nog meer elementen die de bestuurder kunnen afleiden tijdens het rijden, waardoor het risico op ongelukken toeneemt. Er wordt onderscheid gemaakt in vier soorten afleiding: visuele, auditieve, biomechanische/fysieke en cognitieve afleiding.

Voorbeelden hiervan zijn bellen, sms’en, praten met de passagier(s), het bedienen van apparatuur zoals de audio-installatie of het navigatiesysteem, kijken naar reclame langs de weg en het reiken naar objecten, eten of drinken. Van al deze vormen van afleiding is sms’en achter het stuur veruit het gevaarlijkste.

Bellen

Bellen tijdens het rijden blijkt – volgens een nieuwe onderzoeksmethode genaamd Naturalistic Driving-observatie – overigens minder gevaarlijk dan tot nu toe werd gedacht. Het maakt daarbij weinig uit of er handsfree wordt gebeld of met de telefoon in de hand.

Als gevolg van deze afleiding(en) verandert de bestuurder vaker van positie op de weg, gaat de reactiesnelheid omlaag, worden er meer fouten gemaakt, wordt de herinnering aan voorgaande situaties slechter, gaat de rijsnelheid omlaag en wordt de volgafstand groter.

Tijdens het bellen ziet de bestuurder veel visuele informatie (borden) over het hoofd omdat hij/zij met de gedachten ergens anders zit. Ook al zijn de ogen op de weg gericht, de gedachten zijn bij het telefoongesprek. Dit heet cognitieve afleiding.

Uit een onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is gebleken dat handsfree bellen in de auto net zo gevaarlijk is als bellen met de telefoon aan het oor. Maar sms’en achter het stuur is nog veel linker.

Afleidende activiteiten

Uit het onderzoek blijkt verder dat een automobilist 25 tot 30 procent van de tijd bezig is met ‘afleidende activiteiten’, waarvan de helft opgaat aan gesprekken met de passagier. Jongeren zijn vaker bezig met dit soort ‘randzaken’ dan ouderen.

Het onderzoek geeft aan dat er geen causaal verband is tussen de verschillende vormen van afleiding en auto-ongelukken maar verklaart dat dit in 5 tot 25 procent van de gevallen de hoofdoorzaak is.

Bij ongelukken met vrachtwagens is afleiding van de bestuurder in liefst 70% van de gevallen de oorzaak.

Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat bijna 80 procent van de ongevallen en 65 procent van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval

Bron: NUzakelijk