Na 2020 werkt niemand weer op het vaste kantoor, maar alleen nog maar in de cloud. De huidige leegstand van kantoren is nog maar het begin. Ook de traditionele vaste baan is dan verleden tijd. Dat voorspelt Intuit, een adviesbureau voor het Amerikaanse mkb op basis van onderzoek van Emergent Research.
Cloud
Door het werken in de cloud is het traditionele werken op het vaste kantoor niet meer nodig. Omdat alle software en documenten overal zijn opgeslagen, behalve op de eigen computer, kun je immers overal en op elk gewenst moment werken.
Mobiel werken
In de komende tien jaar worden dan ook de traditonele pc’s in rap tempo vervangen door mobiele apparatuur: smartphones, tablet pc’s en allerhande andere mobiele apparatuur, aldus Intuit. Er komt een tijd dat werknemers nooit meer een stap in het kantoor van de werkgever zullen zetten. Samenwerking met collega’s, waar ook ter wereld, gaat via videoconferencing.
Vaste werknemers
Ook het begrip werkgever gaat drastisch veranderen aangezien de meerderheid van de werknemers geen vast dienstverband meer heeft. 80 procent van de grote bedrijven zal een substantieel deel van de vaste werknemers vervangen door freelancers.
Die trend krijgt extra voeding volgens het Amerikaanse adviesbureau door de eenvoud waarmee een bedrijf kan worden opgericht. Cash is nauwelijks nodig. Investeringen zijn laag, omdat de prijs voor apparatuur daalt.
Het Vaste Kantoor
De komende tien jaar zien we een verschuiving naar sociale en mobiele handel voorspelt Intuit, waarbij nieuwe technologieën consumenten in staat stellen grote invloed uit te oefenen op de vormgeving van hun leefomgeving, tegen de achtergrond van een economie zonder grenzen.
In het toekomstrapport signaleren de onderzoekers twintig trends voor de toekomst. Naast de veranderende werkplek voorspellen ze de komst van de generatie Z, de tieners van nu. Zij gaan de dienst uitmaken en zijn opgegroeid met mobiele en social media.
De babyboomers blijven verder niet stilzitten. Geen retiterement, maar unretirement. Verder krijgen consumenten meer en meer de macht – van push- naar pullmarketing. Producenten gaan niet zoek naar consumenten, zij worden gevonden.
Mobiele media
Des te meer consumenten gewend raken aan ‘social commerce’ des te groter worden de kansen voor kleine bedrijven. Die kunnen dankzij mobiele media, de markt bereiken en bedienen op een manier die tot nog toe was voorbehouden aan het grote bedrijfsleven. Grote bedrijven worden steeds afhankelijker van kleine bedrijven – samenwerking in plaats van concurrentie.
Download de samenvatting van het onderzoek op de website van Intuit.
Bron: HNWBlog