Plaats de medewerkers in een bedrijf op nummer 1 en de successen zullen volgen. Vrij vertaald is dat dé belangrijkste boodschap van de Canadese marketingexpert Scott Stratten. In zijn nieuwe bundel geeft hij onder andere de volgende drie tips aan hoger geplaatste managers.
1. Luister! (op zijn minst) – Volg wat er via social media zoal over jouw merk wordt gezegd. Ga in elk geval luisteren, of láát iemand het doen. Zo kun je alarmsignalen opvangen. FedEx luisterde en deed dat zelfs in het weekend, want het internet is altijd wakker.
2. Een ‘like’ is ook niet alles – Trek de aandacht met content rond jouw expertise (een blog bijvoorbeeld) en hou de aandacht vast door geregeld een nieuwsbrief te mailen. Pull & stay! Het is goed om een Like te hebben, maar de waarde ervan wordt overdreven.
3. Verkijk je niet op data – Wees voorzichtig met het analyseren van statistieken. Zie het als een signaal, maar neem data niet voor waarheid aan.
‘Het zijn de mensen die awesomeness verspreiden. Consumenten geven het door, medewerkers stralen het uit. Als je fantastische werknemers hebt, krijg je een fantastisch bedrijf. Als je die niet hebt, heb je een probleem’, meent Stratten. Hij vervolgt: ‘Het nieuwe marketen draait om klantenservice. Bedrijven moeten zich realiseren dat de mensen op de werkvloer onderdeel zijn van hun merk. Uiteindelijk zijn het de laagstbetaalde krachten die het verschil maken. Zij staan in direct contact met jouw klanten.’
Het nieuwe boek van Stratten, ‘How to be (un)awesome in business’, wordt aankomende herst uitgebracht.
Bron: Management Team