Loze beloftes en een slechte kwaliteit van de klantenservice zijn voor consumenten de grootste ergernissen in hun contact met bedrijven, en de belangrijkste reden voor slechte reviews.
Dit blijkt uit een analyse van 494 consumentenreviews over de service van bedrijven op www.Preferenso.nl. Onbereikbaar zijn, het negeren van klachten en het verstrekken van onjuiste informatie zijn ook belangrijke punten van kritiek. Slechte presteerders op het gebied van service en klantcontact zijn volgens klanten op het platform Simpel, Oxxio, PostNL en Postcodeloterij.
De top 5 ergernissen:
1. Niet leveren wat is beloofd
Klanten geven aan erg teleurgesteld te zijn als ze niet de kwaliteit geleverd krijgen die ze redelijkerwijs hadden kunnen verwachten. Of dit nu een internet- of tv-verbinding is die niet werkt, of een net gekochte auto die het niet doet. Een loze belofte staat voor klanten gelijk aan liegen.
2. Slechte of onbereikbare klantenservice
Het kost veel punten als een fout van een bedrijf niet gecorrigeerd wordt. De slechte presteerders doen niets of te weinig met een klacht. Of nog erger, zij beloven iets te doen maar doen het vervolgens niet. Klanten verwachten een goede en deskundige behandeling en ook vriendelijkheid van de klantenservice. Medewerkers kunnen het merk maken of breken met de manier waarop zij in contact staan met hun klanten. Niet bereikbaar zijn wordt ook afgestraft met dikke onvoldoendes.
3. Onterecht geld afboeken of berekenen
De ergernis is zeer groot bij klanten die onterecht geld van hun rekening zien verdwijnen, terwijl zij niet langer klant zijn of zelfs nooit klant zijn geworden. Ook wanneer het bedrijf fouten maakt en daarna de klant toch een rekening stuurt, is dit reden voor veel onvrede. Zo gaf de overstap bij energiebedrijven veel onplezierige verrassingen bij de eindafrekening.
4. Agressieve verkoopmethoden
Er zijn bedrijven die per telefoon of zelfs langs de deur gaan om mensen over te halen om klant te worden. Ook veelvuldige mailings zijn klanten een doorn in het oog. De benadering is vaak agressief en komt onbetrouwbaar over, vinden klanten. Mensen hebben soms ook de grootste moeite om los te komen van deze contracten, die zij wettelijk nog tot 14 dagen erna kunnen ontbinden. Zij geven aan dat deze bedrijven het hen bewust moeilijk maken om het contract tijdig op te zeggen.
5. Onduidelijke, ondeskundige en onjuiste informatie zorgt voor een onbetrouwbaar imago
Als klanten achteraf worden geconfronteerd met het feit dat de zaken heel anders blijken te zijn dan door het bedrijf werd voorgespiegeld, is de schade groot. Het predicaat ‘onbetrouwbaar’ is een zware stempel en het is heel moeilijk om daarna het vertrouwen weer te herstellen.
Bron: www.marketingonline.nl