VAKER THUISWERKEN ALS DE REISVERGOEDING MONDER WORDT

De meeste werknemers weten niet hoe het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding uitpakt op hun portemonnee. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 59.500 respondenten per dag. Een op de negen (11%) ondervraagden gaat er volgend jaar vaker door thuiswerken. De helft van de ondervraagden vindt dat de overheid moet meebetalen aan het woon-werkverkeer.
Woon-werkverkeer wordt volgend jaar duurder vanwege het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Deze maatregel uit het akkoord dat inmiddels Lenteakkoord is gedoopt, moet 1,2 miljard euro opbrengen. Op dit moment mogen werkgevers 19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden voor woon-werkverkeer (en zakelijke kilometers met eigen auto). Als er straks belasting over de vergoeding moet worden betaald, houden werknemers netto minder over van die vergoeding, tenzij de werkgever besluit de vergoeding te verhogen.

Belastingtarief

Tweederde (67 procent) van de respondenten geeft aan nog niet te weten hoeveel ze erop achteruitgaan door de maatregel. Werknemers kunnen een eerste schatting maken door het bedrag aan onbelaste reiskostenvergoeding op de loonstrook te verminderen met het hoogste belastingtarief waarin ze vallen.

Overheid moet meebetalen

De overheid moet meebetalen aan het woon-werkverkeer, vindt de helft (50 procent) van de respondenten. Een groep van 43 procent vindt van niet en de rest (7 procent) weet het niet.

Reiskosten, tijd en thuiswerken

Forensen laten zich niet alleen leiden door de kosten. Bijna de helft (47 procent) van de respondenten noemt de verspilde tijd het minst prettig aan het heen en weer reizen, 43 procent noemt de reiskosten. De rest (10 procent) ergert zich vooral aan iets anders. Het stoppen van de onbelaste reiskostenvergoeding is voor 11 procent van de respondenten reden om vaker thuis te gaan werken volgend jaar.

Het Nieuwe Werken, the next step

Bent u klaar voor de stap van traditionele flexibiliteit naar Het Nieuwe Werken (HNW)? Of vreest u met beren op de weg ernaar toe geconfronteerd te worden? Misschien hebt u zo uw bedenkingen over het resulteren van uw ambities in de gewenste doelen?

De digitale syllabus Het Nieuwe Werken, the next step bevat het verdiepingsonderzoek 2011-2012 van Berenschot naar Het Nieuwe Werken, aangevuld met een tiental artikelen over belangrijke HNW-aspecten die u vanuit meerdere invalshoeken en met verschillende accenten helpen met het realiseren van uw eigen FM-doelstellingen op het gebied van Het Nieuwe Werken.

Bron: Facility Management Magazine