Voor internetbellen – Voice-over-IP in het vakjargon – heeft u echt geen nieuwe telefooncentrale nodig. Een overzicht van de mogelijkheden en de voor- en nadelen.
Het kostenvoordeel van Voice-over-IP
(‘bellen via internet’) zit ‘m niet zozeer in de directe telefoonkosten die u bespaart. Met de dalende telefoontarieven van deze tijd is dat kostenvoordeel minimaal. De echte besparing zit ‘m in het efficiënter werken, waardoor u aan productietijd wint. En dat bevordert weer een goede werksfeer! VoIP, kortom, stroomlijnt uw bereikbaarheid. Met VoIP is er altijd iemand bereikbaar in uw bedrijf.
Eenmansbedrijf en Voice-over-IP
Werkt u met Windows? Dan kunt u eigenlijk al zonder bijkomende kosten van VoIP gebruik maken, dankzij Skype.
Alternatieven voor Skype zijn diensten als Fring en Jajah. Het veelgehoorde bezwaar dat deze programma’s minder veilig zouden zijn en dat de geluidskwaliteit te wensen overlaat, is afhankelijk van de vraag waar u ze voor gebruikt..
Wat heeft u er voor nodig? Eigenlijk heel weinig. Een absolute vereiste is een snelle internetverbinding: ADSL, SDSL, kabel of glasvezel. Mogelijk heeft u alle overige benodigdheden al in huis. Om te bellen moet u namelijk beschikken over een computer met een ingebouwde microfoon en/of camera, dan wel een aparte headphone (koptelefoon) met een microfoon. Voor Jajah kunt u overigens uw huidige telefoontoestel gebruiken. Fring leent zich het best voor de mobiele telefoon of tablet.
Wat kost het? Dat is afhankelijk van het programma c.q. de aanbieder waar u gebruik van maakt:
- Skype – heeft ook een mkb-versie
- Jajah – ook mogelijk zonder pc; aparte versie voor Office 365 en Lync;
- Fring – meest geschikt voor mobiel
Alternatief
Heeft u kantoor aan huis dan kunt u ook nog overwegen of u niet net zo goed uw telefoon-, televisie- én internetaansluiting bij één provider kunt afnemen. De prijs van een zogenoemde ‘triple play’-aansluiting daalt nog steeds.
Meermansbedrijf en Voice-over-IP Heeft u een bedrijf met personeel, dan kunt u ook op Skype overstappen. Skype heeft een zogenoemde Manager-versie, die zich daar goed voor leent. Dankzij de zogenoemde managed oplossing hoeft u zelf geen telefooncentrale meer aan te schaffen. U betaalt slechts een maandelijkse abonnementsprijs voor gebruik van het gehele systeem (incl. telefoons). Wel betaalt u een afzonderlijk bedrag aan uw provider voor het gebruik van ADSL, kabel of glasvezel.
En uiteraard kunt u bij de grote telecom-aanbieders terecht.
VOORDELEN |
NADELEN |
intern telefoonverkeer (gratis) | kosten (wanneer u VoIP in eigenbeheer heeft: aanschaf centrale) |
bellen met buitenland aanmerkelijk goedkoper | beheerkosten (wanneer u VoIP in eigen beheer heeft) |
VoIP is overal te ontvangen (thuis, mobiel) | gesprekskwaliteit afhankelijk van tussenliggende netwerken |
minder afhankelijk van telecom-leverancier | installatiebedrijven (nog) niet allemaal goed thuis in technologie |
Een nieuwe VoIP-centrale heeft een meerwaarde: VoIP is bij uitstek geschikt voor koppeling met relatiebeheerprogramma’s (ook wel CRM oftewel customer relationship management genoemd). Diverse aanbieders van VoIP bieden die integratie met andere software ook in de een of andere vorm aan.
Tips Mocht u nieuwbouw- of uitbreidingsplannen hebben, dan is Voice-over-IP sterk aan te bevelen. Laat uw personeel een training in het gebruik en werken met de nieuwe VoIP-toestellen volgen. Per onderneming verschillen de afspraken hoe moet worden omgegaan met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Om die regels goed te verwerken is grondige kennis van de apparatuur noodzakelijk.
Bron: De Zaak