WAAROM EINSTEIN ZIJN TELEFOONNUMMER NIET KENDE EN NOG 4 TIPS OM JE FOCUS TE BEHOUDEN

Er bestaat een prachtig verhaal over een journalist die Albert Einstein bezoekt op de campus van de universiteit van Princeton en hem een paar vragen stelt. Op het einde van de rondgang vraagt de journalist om Einsteins telefoonnummer. Einstein stapt naar een openbare telefoon; pakt het telefoonboek, zoekt zijn nummer op en leest het voor. Wanneer de journalist Einstein vraagt waarom ie zijn eigen nummer niet uit het hoofd kent, antwoordt het genie: ‘Is niet nodig, het staat in het boek’.

Deze anekdote staat in het boek ‘Getting Organized In The Google Era‘ van voormalig Google CIO Douglas Merrill, waarin hij mensen leert hoe ze hun focus moeten behouden in een tijdperk waarin de mobiele telefoon, Facebook, Twitter en nog tal van andere media continu onze aandacht opeisen. Merrill was ook nog een tijd COO van platenmaatschappij EMI en hij is dokter in de cognitieve wetenschap aan de universiteit van Princeton.

Ons kortetermijngeheugen is beperkt tot 5 à 9 zaken. Indien je tegelijkertijd met meer dan dat aantal zaken bezig bent, gaat het fout. Ook het proces om zaken van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen te verplaatsen is gevoelig voor fouten, aldus Merrill.

Hij geeft alvast 5 tips die hij als de sleutel van zijn persoonlijk succes ervaart:

Leer geen zaken die je kan opzoeken (zie Einstein)

Stop je hoofd niet vol informatie. Stockeer die info op een harde schijf of een cloud, dat is veel goedkoper en efficiënter.

Focus op één taak. Wanneer je telefoon gaat, probeer dan niet te zien wie belt. Mensen kunnen hun focus ongeveer 60 minuten behouden. Het is dan ook  aangewezen om elke 45 minuten een korte pauze in te lassen en je hoofd te leeg te maken. Een optimaal functionerend brein heeft rustpauzes nodig.

Doe nooit aan multitasking. Men zegt ons dat we een aantal zaken gelijktijdig kunnen doen; het is gewoon niet waar. Wanner je brein zich op een zaak concentreert, schakelt het bij multitasking over op een tweede taak. Wanneer je op taak twee overschakelt moet je informatie uit je langetermijngeheugen oproepen. Hoe vaker je dat doet, hoe meer focus je verliest, hoe minder efficiënt je wordt en hoe minder kwaliteit je aflevert. Laat je dus nooit wijsmaken dat multitasken je productiviteit verhoogt; het tegendeel is waar.

Verwar netheid niet met organisatie. Merrills bureau is een puinhoop, maar een keer per week ruimt ie op en gooit hij zaken weg, klasseert hij minder belangrijke zaken op een andere plaats, etc. Op die manier behoudt hij een overzicht van wat waar ligt.

Bron: Express.be