WERKGEVER VINDT HET NIEUWE WERKEN LASTIG BIJ SECRETARESSE

Het Nieuwe Werken kan volgens veel leidinggevenden niet worden toegepast bij secretaresses; slechts 20 procent van hen kan en mag thuiswerken. Dit blijkt uit een onderzoek van Secretary Plus onder 500 werkgevers uit uiteenlopende sectoren.

Steeds meer bedrijven passen Het Nieuwe Werken toe: zo laat 40 procent van de werkgevers zijn medewerkers thuiswerken. Anders is dat voor secretaresses: werkgevers willen dat de secretaresse alles meekrijgt en goed bereikbaar is voor iedereen in de organisatie en daarom laat slechts 20 procent zijn  ‘spin in het web’ thuiswerken.

Flexibele werktijden bij secretaresse

Uit een tweede onderzoek van Secretary Plus, gehouden onder 195 secretaresses, blijkt dat de secretaresses zelf Het Nieuwe Werken wel zien zitten. 50 procent geeft aan thuis te willen werken om de tijd flexibeler te kunnen indelen. Zij verwachten dan nog slechts 50 tot 75 procent van de werkweek op kantoor door te moeten brengen. Ook denkt 30 procent van de secretaresses thuis efficiënter te kunnen werken, zonder gestoord te worden door collega’s.

Werk privé balans

85 procent werkt graag aan de keukentafel of het bureau thuis. Belangrijk hierbij is de betere werk privé balans, bijvoorbeeld om tijd te kunnen besteden aan huishouden (27%) of het gezin (19%), maar met name om reizen in spitsuren te vermijden (47%). 64 procent geeft aan de bereikbaarheid en gezelligheid van collega’s op kantoor het meest te missen tijdens het thuiswerken.

Bron: Werken 2.0