Grote beslissingen en contact met prospects vanwege de zomer uitstellen? Doe het niet. Ga gewoon door en voorkom dat potentiële klanten u uit het oog verliezen.
Hoewel de huidige temperatuur, regen en wind niet doen vermoeden dat het hartje zomer is, zitten we momenteel toch midden in de onvermijdelijke zomervakantie. Een groot deel van Nederland is op vakantie waardoor het zeker op de B2B markt een stuk rustiger is dan normaal. Daar komt bij dat ook de professionals die niet op vakantie zijn liever wachten tot hun collega’s zijn teruggekeerd voordat zij grote beslissingen durven te nemen.
Kortom, er is sprake van een veel lagere ROI. De vraag is echter of deze constatering ook zou moeten leiden tot een verlaging van de uitgaven op het gebied van e-mail en social media. Het antwoord hierop is simpel: nee, juist niet!
Het is zelfs een absolute don’t, gezien het feit dat het contact met mogelijke prospects in een dergelijke situatie voor minstens twee maanden (grotendeels) wordt verbroken. Twee maanden waarin de potentiële prospect gemakkelijk in contact zou kunnen komen met de concurrent.
Tips om contact te onderhouden
De echte vraag is dus: wat zijn de do’s voor prospect-interactie in de zomer? Hierover is onlangs een artikel verschenen op de website van het Amerikaanse BtoB magazine. In dit artikel worden enkele tips gegeven om zo goed mogelijk het contact te onderhouden met prospects gedurende de zomertijd.
De belangrijkste:
- Houd rekening met het gebruik van smartphones
- Test verschillende verzendtijden
- Vergeet social media niet
- Ga mee in de zomerse sfeer
Het allerbelangrijkste is vervolgens om geduld te hebben. Bovenstaande
inspanningen zullen waarschijnlijk niet meteen leiden tot de gewenste deals,
maar zullen wel een uit het oog, uit het hart-scenario voorkomen. Of zoals het
op de website van het BtoB magazine zo treffend wordt omschreven: ‘Focus on
building brand awareness so that when your contacts are ready to buy in the
fall, your business is top-of-mind.’
Bron: Management Team